sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Tove Jansson - Tee työtä ja rakasta

Tuula Karjalainen: Tove Jansson - Tee työtä ja rakasta
Tammi 2013, 290s.

Ensi vuonna vietetään Tove Jansson -juhlavuotta, sillä hänen syntymästään tulee kuluneeksi 100 vuotta. Tuula Karjalainen on samaan aikaan tätä kirjaa kirjoittaessaan koonnut suurta taidenäyttelyä, joka avataan Ateneumissa ensi vuoden maaliskussa.

Tove Janssonista on kirjoitettu monia elämäkertoja, mutta tämä on ensimmäinen, jonka minä luin. Kuten varmasti monelle muullekin, minulle Tove Jansson on aina ollut ensisijaisesti Muumien luoja. Tiesin kyllä hänen olleen myös taidemaalari, mutta esimerkiksi poliittisista pilapiirroksista minulla ei ollut aavistustakaan. Jansson itse piti itseään ennen kaikkea taidemaalarina. Erilaiset kuvitustyöt lehtiin ja kirjoihin olivat lähinnä keino ansaita toimeentulo. Kirjoittaminen tarjosi Janssonille keinon paeta todellisuutta, missä sota peitti alleen kaiken. Muumit valloittivat ensin suomen ruotsinkieliset piirit sekä Ruotsin, sitten Englannin. Suomenkielinen yleisö oli jostain syystä paljon vaikeampi saavuttaa ja käännökset ilmestyivätkin hyvin hitaasti. Muumi-sarjakuvista piti tulla Janssonille vakaan toimeentulon takaaja, mutta lopulta jatkuva sarjakuvien tekeminen kääntyikin tukahduttavaksi taakaksi. Tove Janssonin veli, Lars Jansson, jatkoi kysyttyjen sarjakuvien laatimista.

On ihan ymmärrettävää, että Muumien valloittaessa maailmaa Tove Jansson olisi halunnut ottaa niihin etäisyyttä. Hän halusi edelleen olla taidemaalari, mutta moni muu projekti vei maalaamiselta aikaa. Jansson halusi myös jatkaa kirjoittamista, mutta jatkossa hän halusi kirjoittaa aikuisyleisölle.

Tuula Karjalainen on onnistunut kirjoittamaan selkeän, monipuolisen ja houkuttelevan elämäkerran yhdestä merkittävimmistä suomalaisista. Tove Janssonin perhesuhteet, opiskelut, persoona ja ihmissuhteet eivät jää hänen tuotantonsa jalkoihin, eikä päin vastoin. Erityisesti pidin siitä, miten esimerkiksi sota-aika ja sen vaikutukset Janssonin elämään ja työhön kulkevat rinta rinnan. Janssonin seksuaalinen suuntautuminen ei ole minua koskaan sen enempää mietityttänyt, mutta - noloa kyllä - vasta tämän kirjan luettuani tajusin, että homoseksuaalisuus oli tosiaankin rikos vuoteen 1971 ja sairaus 80-luvun alkuun asti. Siksi Tove Janssonin peittelemätön homoseksuaalisuus oli rohkeaa ja julkinen salaisuus.

Tove Jansson - Tee työtä ja rakasta ei ole kaikenkattava teos, mutta ehdottomasti upea. Se on fyysisesti kaunis kirja, jonka runsas kuvitus tekee lukemisesta miellyttävää. On nimittäin todellakin mukavampaa lukea jostakin maalauksesta, kun vieressä on kuva kuin lähteä erikseen googlettelemaan, että minkähänlaisesta taulusta mahtaa olla kyse. Lisäksi Karjalainen kertoo Tove Janssonin töistä niin houkuttelevasti, että minä ehdin jo varata kirjastosta kaikki puuttuvat Muumikirjat ja -sarjakuvat. Haluan lukea nuo kirjat ns. uusin silmin. Kieltämättä myös Tove Janssonin aikuisten kirjat kiinnostavat nyt suuresti.

Upea kirja, jota suosittelen vilpittömästi.

11 kommenttia:

  1. Maija, minulla on juuri kesken tämä ja olen yhtä ihastunut kirjan tyylin. Kuvataiteilija Jansson on hienosti esitelty. Kaunis kirja ja miellyttävä lukea. Odotan jo näyttelyäkin!

    VastaaPoista
  2. Odotan tämän lukemista innolla. Pidin kovasti Boel Westinin Tove-elämäkerrasta "Tove Jansson – Sanat, kuvat, elämä", ja luen mielelläni hänestä lisää. Ehkä joulupukki kuulee toiveeni. :)

    VastaaPoista
  3. Tämä pitää lukea, ehkä jopa ostan sen itselleni joululahjaksi, olen ikuinen Jansson-fani. Minulla on kirjahyllyssä Erik Kruskopfin tekemä elämänkertakirja Tove Jansson 1914-2001. Kirja julkaistiin 1992 ja minulla on kolmas painos vuodelta 2002. Kirja kuvaa taiteilija-Janssonia sisältäen runsaasti kuvia hänen töistään.

    VastaaPoista
  4. Minullakin on tämä odottamassa ja tarkoitus olisi lukea tämä nyt joulun alla. Ihanaa kuulla että kirja on noin hyvä! <3 Luin juuri Muumilaakson marraskuun ja muistin taas miten ihana ja viisas Tove onkaan. <3

    VastaaPoista
  5. Minäkin aion lukea tämän joululomalla, ja aion lukea kaikki hyllyssä majaavat Janssonit ensi vuonna juhlavuoden kunniaksi uudestaan!
    Hienon kuuloinen, tykkään myös kovasti kirjan ulkoasusta!

    VastaaPoista
  6. Tämä on joululahjana minulta minulle. Vilkaisin kirjaa vain nopeasti ennen kuin panin sen itseltäni piiloon. Hienoa, että kirjassa on hyvät kuvat maalauksista ym. kinnostavaa. Nyt unohdan taas koko teoksen, niin yllätyksellisyys säilyy. Ai, mutta missähän se minun piiloni onkaan .... Pakko varmaan ruveta siivoamaan kaappeja!

    VastaaPoista
  7. Minä toivon tätä joululahjaksi! Olen itse lukenut aiemmin Boel Westin kirjoittaman elämänkerran ja siitä pidin.

    VastaaPoista
  8. Elina, voi ihanaa kuulla kohta sinun mietteitäsi tästä! :) Minun piti omaa tekstiä typistää aika paljon, kun meinasin referoida vähän liikaakin kirjan sisältöä.

    Suketus, Minä en ole muita Jansson-elämäkertoja lukenut, mutta tuo Westinin tekemä on osunut silmiini jo monesti. Ehkäpä innostun jossain vaiheessa lukemaan sen myös. PS: Onneksi Joulupukilla, ja varsinkin hänen apureillaan, on hyvä kuulo!

    Mai, Kiitos tästäkin elämäkerta vinkistä! :)

    Sara, Minä olen lukenut vasta noita Muumi sarjakuvia, mutta kylläpäs olenkin niistä pitänyt! Tai no, olen kyllä lukenut ne Muumi-kirjatkin, mutta viimeksi opiskeluaikoina, joskus vuosituhannen vaihteessa...

    Sannabanana, Tämä sopii joululomaan oikein mainiosti! Innolla jään odottamaan sinunkin ajatuksiasi. :)

    Marjatta, Oivan joululahjan olet valinnut! :) Kannattaa pakata nopeasti, ettei vahingossa tule kiusausta "ihan vain nopeasti lukaista pari riviä", sillä ainakin minut kirja vei mukanaan nopeasti.

    Katri, Toivottavasti Joulupukilta liikenee yksi sinullekin! Hitsi, Westin sai jo toisen suosituksen, joten se lienee Jansson-elämäkerroista seuraava. :)

    VastaaPoista
  9. Tämä kirja on lukulistalla. Janssonin tarinassa on jännää taikaa...kiitos hienosta arviosta! :)

    VastaaPoista
  10. Kaisa Reetta, Janssonin elämässä on selvästi aineksia moneksikin elämäkerraksi. Mahtava kirja tämä, joka tosiaan kannattaa ainakin selata!

    VastaaPoista
  11. Westinin kirja odottaa hyllyssä lukemistaan, mutta myös tämä Karjalaisein kirja kiinnostaa todella paljon! Kiva kuulla, että kirjassa on maalauksia käsittelevien tekstien ohessa kuvia, minä kun en ole mikään taiteentuntija eikä googletus kesken lukemisen kiinnosta minuakaan.

    VastaaPoista